Dag 23 og 24

Dag 23

Som saedvanlig ved man ikke noget om dagen foer den er forbi. Saadan var det ogsaa i gaar Triacastela har flere restauranter liggende side om side, og der var fyldt med pilgrimme. Gamle kendinge dukkede op og nye bekendtskaber fandt sted. Det var vildt hyggeligt, og jeg kom relativt sent i seng. Ja, den blev vist over 10 !

Dag 24

Nu kan det godt vaere at det er ved at vaere traettende at hoere mig fabulere om den smukke natur hele tiden. Men her er vildt smukt. Startede morgenen langs landevejen fra Triacastela til Samos. Paa vejen smaature gennem landsbyer, enge og skov. I Samos fik jeg min morgen kaffe og noget kage (det var hvad der var). Soennen min ringede og ville have raad til en danskopgave - det er rart at man stadig kan hjaelpe, selvom man er langt vaek hjemmefra. I Samos ligger et meget stor kloster, jeg fik et stempel til mit Credenzial her - der er lidt fedt at samle spaendene stempler paa turen.

Paa vej ud af Samos kom jeg ved et tilfaelde til at vaelge en alternativ rute (Tilfaelde? - nej, det er Karma, den filur, der er paa spil). Ruten foerte mig ind i den smukkete skov. Egetraer, gamle ege, med mos haengende fra grenene og gamle vedbend planter op af stammen. Saa laenge har de vaeret her, at egen og vedbenden er vokset sammen tl en. Ad smaa skovstier og oede veje blev jeg ledt i gennem det ene vidunderlige panorama. Skov blev afloest af enge omkring floder, for igen at blive til skov. Egeskov er vidunderlig, saa gammel og alligevel saa lys. Der er plads til mange slags planter i en egeskov. Jeg gik langs klukkende baekke og over brusende floder. Der er mange floder her, og jeg har ikke svaert at forestille mig min gode ven Michael staa her med sin fiskestang for at fange den oerred der lurer bag en sten. Op og ned gennem bakker og dale gik det. I flere timer saa jeg ikke andre mennesker - en fuldstaendig suveraen naturoplevelse, og en ren bonusgave. Gallicien var i sin smukkeste foraarskjole. Alle nuancer af groen og oversaaet med blomster, solskin og summende af liv. Jeg gik paa skovstier paa gammelt loev, saa det var muligt at vaere ganske stille og ikke forstyrre roen.

Senere kom jeg tilbage paa sporet men et helt andet sted. Maaske en omvej, men hvilken omvej. :)

Det faar mig til at taenke paa at vi i det 21. aarhundrede har enormt fokus paa Wellness, Fitness og Personlig Udvikling. Det er en hel industri.
Man kan faa terapi af psykologer og terapeuter, for at laere at se verden i et andet perspektiv. Der er coaches af enhver slags, stresscoaches paa arbejdspladsen, familiecoaches derhjemme og endda coaches der hjaelper en til at stille sofaen saa den ikke blokerer for energien. Man kan faa healet sjael og legeme, gennem aromaterapi, krystaller og tibetanske syngeskaale. Der udgives selvhjaelpsboeger og TV shows hvor velmenende mennesker fortaeller hvordan man bliver mest mulig lykkelig. Og kurser hvor man paa kort tid kan laere pseudopsykologisk teknikker der alle skal fremme lykken i eens liv.

Men man kan altsaa ogsaa aflaegge sin lokale Spejdersport, Friluftsland, Fjeld og Fritid eller hvad de nu hedder et besoeg, og investere i noget godt fodtoej, en let rygsaek og sovepose - pakke de mest noedvendige sager og saa gaa ud paa vejen. Det er min klare opfattelse at dette er en saerdeles effektiv og billig maade at opnaa forbedringer paa.

Min krop brokkede sig i starten gevaldigt. Pludselig kunne den ikke foere det magelige liv den var vant til. Haardt fysisk kraevende arbejde, var hvad menuen stod paa. Men kroppen laerer og indretter sig. Snart afloestes smerter af en stigende styrke og udholdenhed. Nu kan jeg gaa i timer uden problemer. Bare lidt vand og en bid at spise, saa er der naesten ingen graenser. Flaesket forbraendes og svedes ud.

Mentalt er der tale om styrketraening. Man skal gaa langt, fokusere og vaere vedholdene. Men samtidig fyldes ens sanser af indtryk - hele tiden. Det er godt og sundt. Og saa har man tid til at taenke sig om, rigtig god tid.

Nu kan man jo gaa hvor som helst. Vejen starter ved eens hovedoer og foerer een derhen hvor foedderne peget. Vaelger man at tage til Spanien faar man dog en anden ting med. Caminoen er gammel, rigtig gammel. Den er en indgroet del at spansk kultur. Fyldt med myter, mysterier og staerkt troende mennesker, tilfoerer den en dimension ekstra. Man kan ikke vaere upaavirket at dette stykke vej.

Tag nu dagens oplevelse. En uventet gave i form at en alternativ tur. Sjaelden skoenhed. Det er en gave. Jeg har den oplevelse, at i dag fik jeg foraerende - tre af de mest vaerdifulde juveler i det 21. aarhundrede, nemlig: Frihed, Stilhed og Tid.

Man laerer at laegge maerke til de smaa ting, og saette pris paa selv de mindste ting hernede. Naar man vandrer er man opmaerksom paa alt hvad der roerer sig og alt hvad der sker.

Efter mit skoveventyr ( og i oevrigt, ikke et ord om Fangorn og Enter ) kom jeg til Sarria. En mellemstor by, med mange gode restauranter og herberg. Men jeg var ikke til byer, og fortsatte ud i naturen igen. Kom forbi nogle aeldgamle egetraer, fantastiske skabninger, og er nu endt i en meget lille by. Barbadelo O Mosteiro. Der er to herberger, et offentligt og et privat. Jeg valgte det private og har faktisk faaet et fantastisk sted at sove. Herberget/kroens havestue, er om sommeren lavet om til herberg til pilgrimme. Jeg har en seng ! og ikke en koejeseng. Og saa ligger jeg ved et stort panoramavindue og kan kigge ned i haven til hoensene, og ud over bjergene. Der er mad i restauranten i aften, og jeg har en fornemmelse af at de godt kan lave mad. Her er i hvertfald meget hyggelig.

Jeg har siddet et par timer ude i haven og solet mig. Der er ikke en sky paa himlen, mit toej er vasket, jeg kaeler med en af de mange hunde som er her, og der er nogen der laver mad til mig. Det er sgu ikk saa ringe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar