Dag 11 og 12

La Meseta. For de fleste Caminovandrere er dette proeven.

For lige at runde dagen i gaar af, saa var jeg lidt rundt i Burgos. Dejlig by, jeg kommer tilbage. Fik koebt de ting jeg havde brug for, heriblandt smertestillende piller og knaebind. Som sagt, var herberget virkelig godt, jeg fik ogsaa vasket alt mit vandretoej. Jeg har sovet godt, ikke nogen smerter og mange timers sammenhaengende soevn.

Dag 12
Frisk, veludhvilet og i foert rent toej tog jeg afsted i morges, dagens etape er paabegyndelsen af La Meseta. De foerste par timer handlede om at komme ud af Burgos. Motorvejsudfletninger, broer, tunneller og ligegyldige straekninger. Endelig ude i det fri igen efter at have krydset Rio Alazón. Et stykke tid efter kom jeg til Tardajos en forstad til Burgos, ikke det mest spaendende sted, jeg gik videre og kom til Rabé de la Calzada, en rar lille by hvor jeg fik min morgenmad. Tortilla con Patata og Cafe con Leche er godt at gaa paa, naerende men ikke for tungt. Saaledes opfrisket var jeg klar til at tage fat paa Mesetaen. Hoejt til himlen, kornmarker, uendelig horisont, vind og laerkesang. Det er La Meseta. Hele dagen har jeg kunnet se horisonten, og taenkt at jeg skal vaere der inden en uge. Mesetaen er en en tilstand af praestation for mig. Det tager ca. en uge eller mere at krydse den, men hvor hurtigt kan jeg goere det. De to seneste dage har jeg gaet hvad der svarer til tre dagsetaper. Kan jeg klare Mesetaen paa 5 eller maaske 6.

Formen har vaeret virkelig god i dag, jeg bare aeder kilometre. Har gaet 31 af dem i dag. Jeg ville egentlig have meget laengere, jeg gik via Hormillos de Camino og gennem den forladte landsby San Bol (indbyggerne forlod alle sammen byen i 1503, ingen ved hvorfor...
Selvom der ingenting var at se paa overfladen af landskabet, dukkede pludselig Hontanas frem. Byen ligger ikke paa Mesetaen, men under den. I en lille dal, midt i det hele ligger byen. Naar man gaar ned i den, stilner vinden pludselig af. Et rent lille smoerhul. Jeg besluttede at blive her. Herberget ligger over byens restaurant saa aftensmaden er ogsaa i hus. Der er dukket et par kendte ansigter op, saa hvad aftenen bringer ved jeg ikke.

Dagens tanke har gaaet paa ben og foedder. Igen idag saa jeg et par stoevler staa midt paa Caminoen, forladt og gaaet itu. Det kan ikke siges tydligt nok. Lad vaere med at koebe et par sko eller stoevler i Bilka eller en skobutik der LIGNER et par vandresko eller stoevler. Koeb sko eller stoevler i en specialbutik hvor de har sko og stoevler der ER vandresko eller stoevler. Det maa vaere surt at ens sko staar af midt i det hele. Langdistancevandring forudsaetter ordentligt grej.
Noget helt andet er foedderne. Det vigtigste vaerktoej for en pilgrim. Jeg har set nogle frygtelige eksempler paa vabler og saar paa foedderne. Jeg er sikker paa at ejermanden har taenkt sig at gennemfoere, men hvilke smerter.....

Jeg selv har nogle retningslinier for hvordan man slipper af sted uden skader:
1. Hold dine foedder rene. Brug gerne en desinficerende saebe til foedderne. Der er ingen grund til at stimulere mikrobiologien.
2. Brug en fed fodcreme. Jeg har koebt en virkelig dyr en der i konsistens minder om vaseline. Jeg cremer foedderne ind hver morgen og igen naar jeg holder pause. Og jeg har ingen vabler...
3. Brug kun sokker af uld/kunststof, aldrig bomuld. Ulden holder dine foedder toerre og leder varme og fugt vaek.
4. Brug 2 par sokker. Et par indersokker i en meget tynd kvalitet som skiftes ofte. Og et par ydersokker i en kraftigere kvalitet.
5. Tag stoevler og sokker af saa ofte som muligt og lad foedderne faa luft. Skift evt. indersokker.
6. Snoer dine stoevler om, ofte. Vaer opmaerksom paa om de strammer eller er for loese.

Ud over det vil man uvaergeligt faa ondt i foedder, ankler, knae, skinneben, laegmuskler, laarmuskler og baller. Det hoerer bare til. Og kan gaas vaek. Vaer dog paapasselig med knaene, det er det svage led.

Det maa vist vaere nok for idag.

Henrik

2 kommentarer:

  1. Hej Henrik super godt gået, pas på med knæet du skal hvile flere gange på turen så du kan aflaste dit knæ. Jeg ved godt det gør ondt men du skal passe på med piller hvis det er skal du kun tage dem om aften så du kan sove, hvis du tager dem når du går kan du ikke modtage de signaler der komme fra dit knæ og så går det galt. Super flot. Rene

    SvarSlet
  2. Hej Henrik, har lige fundet mit kort over Caminoen frem, så jeg kan følge dine fremskridt. Du rykker fremad. Fortsat god tur.

    SvarSlet