Ud og hjem igen...

Om Carminoen og Ringenes Herre.


Jeg blev præsenteret for Oxfordprofessoren J.R.R. Tolkiens eventyr i starten af  70'erne og forelskede mig straks i det univers. Jeg kunne allerede dengang se, at der var skelet meget til den nordiske mytologi hvad angår de væsner der optrådte i bøgerne. Senere fandt jeg ud af at der også var hentet inspiration i middelalder-Englands Arthurlegender.

Nu hvor jeg har kastet mig over pilgrimmenes historie - specielt Caminoen, står det klart, at en meget væsentlig del af Ringenes Herre er bygget over pilgrimmenes rejser til Spanien, hvor Karl den Stores krige mod indtrængerne fra syd var i frisk erindring. Myten om hvordan St. Jakobs kiste kom sejlende op af floden, alt dette kan genfindes hos Tolkien. Jeg synes det er morsomt, sådan at kunne føje endnu en dimension til.

Hobitten Frodo bor i sit trygge lille Herred, hvor alting helst skal være som det plejer, hvor dét der sker ude i den store verden ikke er interessant, og i øvrigt nok også farligt. Frodo er nødt til at bevæge sig ud på en lang vandring til fjerne lande for at destruere den ring der kun kan gøres ugjort i Dommedagsbjerget. Først da er han selv (og resten af verden) reddet. Undervejs bliver han meget klogere på sig selv og den verden han er en del af.

Min egen tur bliver desværre nok ikke helt så dramatisk. Men ikke desto mindre er der paralleler. Ligesom Frodo rejser jeg væk fra de vante forestillinger, for at blive en rejsende uden mange ejendele, på farten og afhængig af ukendte fremmedes hjælp og gæstfrihed. Jeg er også drevet mod et bestemt mål, ikke for at gøre noget ugjort, men for at komme videre.

Skulle jeg blive klogere hen ad vejen gør det heller ikke noget.


Kan man se om dette billede er fra Ringenes Herre eller fra Caminoen ?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar